Menneellä viikolla monella peruskoululla kautta maan on ollut kansanedustajia käymässä. Kansanedustajat kouluissa-teemaviikon aikana koulut ovat kutsuneet lähialueen kansanedustajia tutustumaan nykykoululaisen arkeen, vastaamaan nuorten kysymyksiin ja jopa nauttimaan maukkaista koululounaista.
Itse olen viikon aikana käynyt Käpylän peruskoulussa, Porolahden peruskoulussa ja Stadin ammattiopistossa. Oppilaiden järjestämät kyselytunnit ovat olleet temaattisesti hyvinkin laajat – olemme käsitelleet kaikkea porotaloudesta kansanedustajan arkirutiineihin.
Kansalaisten liiallinen etäisyys päätöksentekoon on huonoa niin päätösten sisällöille kuin demokratialle itsessään. Koulujen rooli demokratiakasvatuksessa on yhteiskunnallisesti hyvin merkittävä. Toivon, että kansanedustajat kouluissa-teemaviikko vakiintuu jokavuotiseksi käytännöksi, eikä jää vain valtiopäivien 150-vuotisjuhlien erityistempaukseksi.
Demokratiakasvatuksen kannalta vielä tärkeämpää kuin mahdollisuus tavata kansanedustaja, on tällä hetkellä käsittelyssä oleva lukion tuntiuudistus. Useissa esitetyissä malleissa ainoastaan terveystieto ja uskonto säilyisivät humanistisista aineista pakollisina omina kursseinaan. Pidän yhteiskuntaoppia aineena, jonka opetuksen laajuutta sietäisi lisätä, sen sijaan, että sitä kavennettaisi. Ilman riittävää opetusta on vaara, että kansalaisten yhdenvertaisuus ja aktiivisuus jää demokratiassamme liian heikoksi.
Tarvitsemme vahvaa yhdenvertaista ja yleissivistävää koulutuslaitosta sekä aktiivisiä kansalaisia, jotka kutsuvat meitä kansanedustajia käymään, jotta yhteiskunnallinen vuorovaikutus ja dialogi todella toteutuu.