30.08.2011 | Silvia Modig Hyvinvointi

Kruunuvuori: Köysirata vai ratikkasilta?

 

Kaupunkisuunnittelulautakunnassa oli tänään esityslistalla selvitys siitä, voisiko Kruunuvuorenrantaan suunniteltavan ratikkasillan korvata sittenkin Hakaniemestä lähtevällä köysiradalla. Pysäkit olisivat Sompasaaressa ja Korkeasaaressa, vaunut lähtisivät 30 sekunnin välein ja kapasiteetti olisi 2/3 suunnitellun ratikan kapasiteetista.

Kruunuvuorenrannan yhteys keskustaan on erittäin tärkeä. Alueelle ollaan rakentamassa asunnot 10 000 asukkaalle 2020-luvun puoliväliin mennessä. Koska Laajasalon takaisen alueen sijainti on kuitenkin nyky-yhteyksillä huono, on päädytty suunnittelemaan nopeata ratikkayhteyttä suoraan keskustasta Kruunuvuorenrantaan.

Kahden sillan (joista toinen olisi Suomen pisin) rakentaminen ei ole lainkaan helppoa ja onkin herättänyt paljon huolta muun muassa veneilijöissä, kruununhakalaisissa ja monissa muissa kaupunkilaisissa. Lauttayhteys on kuitenkin toistaiseksi aivan liian kevyt. Alueen uusien asukkaidenhan pitää päästä sieltä töihin eikä matka saa odotuksineen kestää liian kauaa.

Köysirataa ehdotettiin nyt otettavaksi mukaan eri vaihtoehtojen vertailuun, jossa toki on mukana myös nollavaihtoehto eli nykyinen reitti teitä pitkin Hertsikan kautta. Vaikka köysirata olisi edullisempi kuin silta, en usko sen olevan toimiva ratkaisu.

Tulevaisuudessa Laajasaloa kehitetään edelleen: alueella on monia täydennysrakentamishankkeita. Ja toivottavasti joku päivä etenevät keskustelut Santahaminan ottamisesta helsinkiläisten käyttöön. Nämä ja muut tulevaisuuden tuntemattomat tekijät huomioon ottaen on Kruunuvuoren tulevan liikennemuodon annettava mahdollisuutta kehittää aluetta myös jatkossa.

Kaikkein olennaisinta on kuitenkin, että Kruunuvuorenrantaan on hyvät julkisen liikenteen yhteydet heti kun asukkaat muuttavat sinne. Jos heidät pakotetaan ottamaan ensin muutamaksi vuodeksi autoilu elämäntavakseen, siitä on vaikea siirtyä vähäpäästöiseksi julkisen liikenteen käyttäjäksi. Siksi kaupungin ja HSL:n talousratkaisuissa ei saa viivyttää toimivaa Kruunuvuoren yhteyttä, oli se sitten ratikkasilta, metro tai vaikka jättimäinen amfibioalus!

Jaa artikkeli

 

Lue myös

Seuraa minua somessa

Facebook
Twitter
Instagram