30.01.2011 | Silvia Modig Hyvinvointi

Valtuusto keskusteli liikenteestä ja sai maistaa kohuttua kasvisruokaa

 

Vuoden ensimmäisessä kokouksessaan 19. tammikuuta Helsingin kaupunginvaltuusto pohti lumen aiheuttamia ongelmia ja miten kaupunki on niistä suoriutunut. Selvää on, että lähiöt on unohdettu katujen aurauksissa ja että kaupungin ulkoistama aurauspalvelu ei ole toiminut. Mutta ottaen huomioon, että lumen määrä on 6-kertainen tavalliseen talveen verrattuna ja että pelkästään marras-joulukuussa ajettiin 100 000 kuorma-autollista lunta lumenkaatopaikoille, on kaupungin toimille annettava myös kiitosta. Kaupungin sivuilta löytyy tietoa poikkeusjärjestelyistä liikenteen osalta www.hkr.hel.fi

Toinen mielenkiintoinen keskustelu käytiin kahvilan puolella, jossa valtuutuilla oli mahdollisuus maistaa Palmian kasvisruokaa, siis sitä samaa pöperöä joka nostatti paljon tunteita viime vuonna kun koulujen kasvisruokapäivästä päätettiin. Ruokaa maistettuani ja koululaisten reaktiota kuulleenna, on pakko todeta että kysymys taisi olla aikuisille päättäjille vaikeampi asia kuin nuorille itselleen. Tehdyn päätöksen  merkitystä ei voida edes vielä arvioida koska sen vaikutus ulottuu niin pitkälle tulevaisuuteen. Uskon sen olevan positiivinen ja yksi oman kauteni merkittävistä ekologisen ajattelun avauksista. Kiitos sitää aloitteen tekijä Emma Karille.

Valtuustossa keskusteltiin myös Helsingin seudun liikennejärjestelmäluonnoksen HLJ 2011 kehittämisohjelmasta ja ympäristöselostuksesta, eli suomeksi sanottuna koko pääkaupunkiseudun liikenteen tulevaisuuden visiosta. Ohjelmassa on monia todella hyviä painotuksia jotka mahdollistavat kestävän kehityksen mukaisen kaupunkirakenteen luomisen. Pyöräily ja jalankulku nähdään omana kulkumuotonaan, pysäköintinormeja halutaan tutkia ja myös ruuhkamaksuihin otetaan positiivinen kanta, jossa maksut nähdään hyvänä yksittäisenä keinona hallita ja ohjata liikennekäyttäytymistä. Kokoomus tietysti vastustaa tätä ja haluaisi keskustatunnelin taas mukaan keskusteluun. Itse uskon tutkimuksiin joiden mukaan autoilun helpottaminen lisää sitä. Siksi en kannta tunnellia, vaikka sillä olisi myös kaupunkikuvaa parantavia vaikutuksia. Uskon että kattavalla ruuhkamaksulla voidaan saavuttaa sellainen liikenteen hallinta, jonka seurauksena emme enää tarvitse tunnelia.

Erityisen iloinen olen kaupunginhallituksen lisäyksestä, että Jokeri1-bussi tulee siirtää raiteille ennen vuotta 2020. Edellytys ruuhkamaksuille on toimiva joukkoliikenne joka on kilpailukykyinen suhteessa henkilöautoiluun. On kysymysmerkki, ovatko ohjelman tavoitteet realistisia annetuilla kustannusarviolilla ja aikatauluilla, mutta pyrkimykset ovat oikeansuuntaisia. Varsinkin, kun pääkaupunkiseudun on löydettävä keinoja yhteiseen maankäyttö- ja liikennesuunnitteluun, on ohjelman viesti askel oikeaan suuntaan. Onneksi valtaosa valtuustosta koki asian samoin ja kokoomuksen vastaesitys kaatui äänin 54-30.

Jaa artikkeli

 

Lue myös

Seuraa minua somessa

Facebook
Twitter
Instagram