Maanantaina 31.1. Helsingin ja Vantaan kaupunginvaltuustot äänestivät kaupunkien yhdistämisen selvityksen jatkosta. Helsinki oli puolesta, Vantaa vastaan. Itse äänestin jatkon puolesta. Kaupunkisuunnittelulautakunnasta katsottuna yhteinen maankäyttö ja liikennesuunnittelu olisivat ensiarvoisen tärkeitä. Ilmaston kannalta paras teko on rakentaa tiivistä kaupunkirakenetta ja tämän suunnitteleminen laajemmin on vaikeaa kaupunkikohtaisesta, koska ihmisten työssäkäyntialueet ja elinpiirit eivät pääkaupunkiseudulla kulje kuntarajojen mukaan. Ymmärrän kyllä myös vastustajien huolen, iso kaupunki voi pahimmillaan olla yksi iso hankintayksikkö, jossa päätöksenteko on valovuosien päässä kaupunkilaisista. Toivottavasti lisää keinoja yhteistyölle löytyy muuta kautta.

Yllättävän pienelle huomiolle jäi Keski-pasilan keskustakorttelin suunnittelu-ja toteuttamiskilpailu. Tässä hankkeessa etsitään toteutttajaa koko Keski-Pasilan keskustalle.

Junaliikenne lisääntyy Pisara-radan myötä ja metrolle jätetty varaus tekee Pasilasta tulevaisuudessa ylivertaisen alueen julkisten liikenneyhteyksiensä puolesta. Tämän lisäksi alueen merkittävyyttä lisää ympärille rakentuva uusi kaupunginosa tornitaloineen. Se minkälainen Keski-Pasilan keskustasta muotoutuu määrää pitkällle alueen ilmeen. Muutkin valtuutetut nostivat puheenvuoroissaan esille pysäköintipaikkojen runsaan määrään ja samasta ajatuksesta tein ponnen joka hyväksyttiin.

Hyväksytty ponteni kuuluu: ”Jatkosuunnittelussa käytetään täysimääräisesti hyväksi Pasilan mahdollisuudet vahvistaa kevyen liikenteen ja joukkoliikenteen käyttöä ja siten vähentää henkilöautoliikenteen määrää Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla.”

Share