Otsikon slogan on peräisin vuosituhannen vaihteen kadunvaltausliikkeestä. Autot ovat tiellä, koska ne vievät vapaata tilaa, vähentävät viihtyisyyttä ja ovat epäekologisia. Liikenteen osuus Suomen kasvihuonekaasupäästöistä on lähes viidenneksen ja vahvassa kasvussa. Päästöjä on vähennettävä, joten mikä ratkaisuksi?

Yksityisautoilua voidaan rajoittaa ottamalla käyttöön ruuhkamaksut. Liikenneministeriön tekemän selvityksen mukaan se todella vähentäisi tarpeetonta autonkäyttöä. Kun ruuhkamaksun tuotot käytetään joukko- ja kevyen liikenteen kehittämiseen, joukkoliikennettä voidaan parantaa merkittävästi. Näin onkin tehtävä, sillä kun yksityisautoilun hintaa nostetaan, pitää joukkoliikenteen olla oikeasti sellainen vaihtoehto, johon voi siirtyä. Ruuhkamaksu hyödyttää kaikkia myös siten, että ruuhkat vähenevät. Se tarkoittaa, että bussit ja ratikat pääsevät kulkemaan nopeammin. Ilmakin tulee vähän puhtaammaksi.

Ruuhkamaksun edellytyksiä pitää edelleen selvittää, ja jos vaaleissa valitaan fiksu eduskunta, se voi toteuttaa ne.

Kevyen liikenteen tulisi olla liikenteessä etusijalla. Pyöräilyn edellytyksiä voidaan parantaa koko maassa. Kaupunkien tieverkkoon tulee rakentaa kadun varteen pyöräkaistoja ja  erillisiä pyöräparkkeja, jotta pyöräilijöiden ja kävelijöiden alueet eivät sekoitu. Erillisellä pyöräkaistalla pyöräily on paljon helpompaa kuin autotiellä. Kunnollisten pyöräparkkien myötä pyöriä ei tarvitsisi parkkeerata milloin mihinkin, vaan ne saa turvalliseen säilytykseen muuallakin kuin kotona. Pyörien kuljettamista paikallisliikenteessä on helpotettava päästämällä pyöriä nykyistä paremmin junaan ja metroon.

Silloin kun on tarve liikkua muuten kuin lihasvoimalla, on julkisen liikenteen käytön oltava mahdollisimman edullista ja sujuvaa. Joukkoliikennettä tulee kehittää houkuttelevaksi vaihtoehdoksi yksityisautoilulle muun muassa lisäämällä vuorovälejä nykyisestä ja parantamalla vaihtoyhteyksien toimivuutta. Joukkoliikenteelle on annettava lisää liikennevaloetuisuuksia ja bussikaistoja siellä, missä ruuhkat nyt hidastavat niitä.

Ainakin Helsingin sisäisessä liikenteessä bussiyhtiöiden liian kireät aikataulut aiheuttavat bussien myöhästymistä ja vuorojen jäämistä väliin. Taustalla on autuaaksi tekevä kilpailuttaminen, jossa säästöt otetaan kuljettajien tauoista ja vähentämällä sijaisia. Liikennöitsijät on pantava kunnolla vastuuseen siitä, että jokainen vuoro ajetaan.

Kaupunkiseutujen joukkoliikenne tarvitsee selvästi nykyistä enemmän valtion tukea, jotta lippujen hintoja voidaan alentaa. Paitsi ruuhkamaksuilla, tämän taloudellisena perusteluna on myös  ruuhkien vähenemisen ja hiilipäästöjen vähentämisen tuottamat kustannussäästöt tulevaisuudessa. Kysymys on myös paremmasta yhteiskunnasta.

Toisen ja kolmannen sukupolven biopolttoaineet liikenteeseen pitää valmistaa kotimaisista energiaraaka-aineista. Sademetsien ja köyhien maiden ruoantuotannon syöminen biopolttoaineiden tuotannossa on vähintäänkin lyhytnäköistä. Suomessa biopolttoaineita voitaisiin tuottaa esimerkiksi elintarviketalouden ja maatalouden jätteistä.

Ennakkoäänestys alkaa keskiviikkona 6. huhtikuuta. Me menemme kampanjamme kanssa yhdessä ennakkoäänestämään raitiovaunulla. Kuljetus lähtee Rautatientorin tilausajopysäkiltä Mikonkadulta klo 13, tervetuloa mukaan!

Share